Logo agencji ROAN24 Gorzów Wielkopolski Pozycjonowanie Tworzenie Projektowanie Hosting Stron Sklepów internetowych
Marketing e-mailowy

Jak funkcjonuje Poczta e-mail

Wiele osób się zastanawia czy nasza wiadomość internetowa wysłana przed chwilą doszła, czy nie, jeśli tak to, kiedy dojdzie i ewentualnie dlaczego zaginęła nasza przesyłka i co się z nią stało. A więc będzie to proste opowiadanie o emailu który został wysłany.

Wysłanie wiadomości – kliknięcie wyślij

Tak więc, jak funkcjonuje poczta e-mail? Jak już napiszemy naszą wiadomość w programie pocztowym Outlook, Thunderbird lub jakimkolwiek innym i naciskamy magiczny przycisk wyślij, w zależności od tego, jak program jest ustawiony łączy on się z serwerem pocztowym służącym do transportu poczty np. exim, autoryzuje się poprzez podanie swojej nazwy użytkownika (adres konta email), oraz hasła, exim po sprawdzeniu tych danych przyjmuje pozostałe informacje, treść wiadomości, temat, datę wysłania (stąd mogą się wziąć różne daty wysłania maila, gdyż wiele programów pocztowych przyjmie datę podaną przez użytkownika jako datę wysłania). Po otrzymaniu tych danych, wiadomości nadawany jest unikalny identyfikator (ID) na przykład 1YlBoc-0004Ni-65, dzięki któremu w razie problemów można łatwo prześledzić jej drogę. Taki adres ID można często zobaczyć w samej wiadomości, jeśli klikniemy zobacz źródło wiadomości w programie pocztowym.

To jest ten moment, kiedy użytkownikowi pokazuje się informacja „Wysłane” w programie pocztowym, ale tak naprawdę wędrówka wiadomości dopiero się rozpoczęła.

Dostarczenie wiadomości – exim

Używany tutaj exim jest przykładowym programem pocztowym (MTA), który zajmuje się transportem wiadomości od jednego użytkownika do następnego, innym przykładem jest na przykład Postfix.

Na naszym serwerze zaraz po odebraniu wiadomość przechodzi pierwsze testy anty spamowe, ponieważ czasami, mimo iż użytkownik nie chce wysyłać spamu to różne programy (wirusy) mogą zdobyć nasze hasło i logowanie i podszywać się pod nas wysyłając dalej wirusy. Test jest prostym sprawdzeniem załączników programem antywirusowym pod kontem zawiera wirusów, automatycznym sprawdzeniem treści czy nie zawiera złośliwego kodu, który może się nieświadomie uruchomić na komputerze odbiorcy, oraz sprawdza rozszerzenia, czy nie są na czarnej liście oraz rozmiar wiadomości, czy nie jest za duży. Tutaj może nastąpić odrzucenie wiadomości i poinformowanie o tym klienta, jest normalne działanie wielu dostawców usług pocztowych, aby chronić klientów naszych klientów.

Dostarczenie lokalne

Występuje, wtedy kiedy adresat znajduje się na tym samym serwerze co odbiorca, jedyną rzeczą, jaką musi zrobić wtedy exim to przenieść plik z wiadomością do odpowiedniego katalogu, aby odbiorca tam go znalazł, czasami też wiadomości trzymane są w bazach danych. Tutaj następuje koniec łańcuchu dostarczenia wiadomości, jest tylko sprawdzenie, czy skrzynka nie jest przepełniona oraz, czy odbiorca naprawdę istnieje, czyli czy nie popełniliśmy literówki w adresie email.

Dostarczenie zdalne

Czyli jeśli adresat ma inną domenę pocztową niż adresat i w dodatku domena ta jest obsługiwana przez inny serwer (domena pocztowa jest to część występująca za znakiem @). Tutaj za przykład przyjmiemy poczta.pl. Co robi exim, jeśli widzi adresata jako użytkownik@roan24.pl ? Otóż pierwsza sprawa to sprawdzenie rekordu DNS MX, jeśli takowy istnieje to łączymy się z tym serwerem pod wskazany adres ipv6 lub v4 pod standardowym portem 25. Po podłączeniu dostajemy informacje z kim się połączyliśmy i listę obsługiwanych komend, jedną z nich może być na przykład STARTSSL, która umożliwia nam zaczęcie sesji szyfrowanej. Pierwszym zadaniem każdego serwera łączącego się z innym jest przedstawienie się, czyli ehlo moja_nazwa, daje to czas drugiemu serwerowi na sprawdzenie naszej tożsamości poprzez odwrócone zapytanie DNS, jeśli rekord jest nieprawidłowy może to doprowadzić do zmniejszenia zaufania, ale zazwyczaj jeszcze nie skutkuje odrzuceniem wiadomości. Inaczej jest w przypadku zapytania do baz RBL, czyli czarnych list adresów IP, z których często wysyłany jest spam, w tym wypadku wiadomość jest odrzucana już na tym etapie, następne polecenie mail from: <adres@mail>, czyli adres, z którego wysyłana jest poczta, jeśli jest to adres lokalny to może nastąpić odrzucenie, jeśli wcześniej się nie przeprowadzi autoryzacji AUTH. W naszym wypadku nie jest ona potrzebna następnie wybieramy do kogo wiadomość ma zostać wysłana, czyli RCPT TO: i szybkie sprawdzenie przez serwer pocztowy czy dana wiadomość powinna do nas trafić, czy domena się zgadza z obsługiwaną przez nas oraz, czy dany użytkownik istnieje, jeśli tak to dostajemy informację, że wszystko jest ok i kontynuujemy do DATA, czyli już samej treści wiadomości, a następnie po zakończeniu dostajemy informacje, że wiadomość została przyjęta oraz id danej wiadomości w systemie po drugiej stronie.

Po przyjęciu wiadomości następuje sprawdzenie wiadomości przez systemy antyspamowe, zazwyczaj wykonywane jest dopiero po przyjęciu wiadomości, aby dać chwilę czasu serwerowi na upewnienie się, czy wiadomość powinna trafić do danego adresata. Podstawowe sprawdzenia to wpisy SPF oraz podpis elektroniczny DKIM, następnie występuje sprawdzenie antywirusowe, sprawdzenie rozszerzeń plików załączonych, test treści czy aby nie wydaje się podejrzana lub nie stanowi spamu zgodnie z programem takim jak na przykład spam assasin. Na każdym z tych testów wiadomość może zostać odrzucona jednak nadawca musi zostać poinformowany o tym fakcie, dlaczego wiadomość została odrzucona i co się z wiadomością stało.

Zgodnie z zasadami przyjętym serwer, który stwierdził, że wiadomość nie może zostać dostarczona musi podać powód, do nadawcy, aby ten wiedział o tym, że ta wiadomość nie została dostarczona. Czasami może minąć nawet kilka godzin albo dni, aby wiadomość została ostatecznie odrzucona.

Typowe problemy z dostarczeniem poczty

Nieprawidłowy adres

podczas wpisywania adresu odbiorcy wystąpił błąd i serwer odrzucił wiadomość z powodu, że nie ma takiej skrzynki, zazwyczaj taka odpowiedź szybko nadchodzi. Sprawa się trochę komplikuje w przypadku nieprawidłowego adresu występującego za znakiem @ czyli domeny, serwer będzie chciał znaleźć informacje o takiej domenie, ale mu się nie uda – domena nie istnieje. Taki brak informacji brany jest za tymczasowy błąd i dostarczenie wiadomości jest przekładane na później zgodnie z konfiguracją serwera – np. 5 minut. Takie błędy mogą się powtórzyć przez określony czas lub ilość razy i dopiero wtedy dostajemy informację, że adres jest nieprawidłowy.

Błędy SPF lub DKIM

Takie błędy, jeśli wysyłamy wiadomość 'legalnie’ oznaczają błędne ustawienie serwera. I powinniśmy o tym poinformowaną administratora poczty, gdyż jako użytkownicy końcowi nie mamy na to wpływu. Czasami może to być przeoczenie jakiegoś wpisu w SPF albo nieprawidłowy certyfikat w przypadku DKIM.

Moja wiadomość zniknęła!

Twoja wiadomość nie zniknęła, a bynajmniej nie powinna, możliwe, że jest dopiero w drodze, czeka na sprawdzenie antywirusem, wystąpił chwilowy błąd DNS lub serwera, albo jest sprawdzana pod kątem bycia spamem. Co opisaliśmy w naszym wpisie Jak walczyć ze spamem.

Tak jak opisaliśmy program pocztowy uważa wiadomość za dostarczoną, jeśli została ona wysłana do serwera nadawcy (exim), który z kolei uważa wiadomość za dostarczoną jak wyśle ją do serwera następnego (zazwyczaj serwa odbiorcy), który dopiero uważa wiadomość za dostarczoną jak umieści ją w skrzynce odbiorcy. Zgodnie z RFC dotyczącym SMTP nie ma żadnej informacji wstecznej o tym, że wiadomość została dostarczona lub odczytana, dlatego też wiele osób używa w programach pocztowych opcji, która wymusza na programie z drugiej strony odesłanie maila potwierdzającego przeczytanie wiadomości przez drugą osobę. Trzeba jednak pamiętać, że zadziała ona dopiero jak druga osoba potwierdzi chęć wysłania tej wiadomości.

Należy pamiętać, że korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, użytkownik wyraża zgodę na politykę prywatności i przechowywanie plików cookie, które umożliwiają sprawne działanie naszej witryny.